Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Üzlet nem egyenlő lenyúlás!

2009.11.19

Legalábbis nem mindig. Vannak jó példák is, emberséges üzletemberek (akik ettől még persze alapvetően a pénzre hajtanak), akik összekapcsolják a profitszerzés és a patriotizmus fogalmát. A tőkét és a jótékonyságot. 

"Szeresd a magyart!

-Gondoskodjunk jövőnkről, vásároljunk felelősen, válasszunk hazai termékeket,

-A magyar termékek előnyben részesítése mindannyiunk érdeke,

-Legyünk lokálpatriórák és segítsük a magyar termelőket, gyártókat, kereskedőket!"

Kép Mit gondolnak, honnan valók a fenti idézetek? Egy párt, politikus vagy jobboldali gondolkodó szájából? Protekcionalista közgazdászoktól vagy patrióta civil szervezetek lánglelkű szónokaitól? 

Nem. Bár tény: fenti közegbe is simán elmennének.

Ezen sorok, felhívások az egyik politikai térfélen híres, másikon hírhedtnek számító hárombetűs magyar üzletlánc kereskedelmi magazinjának címlapján olvashatóak. Egy kereskedelmi újságból, amelyet az üzletlánc saját pénzén ad ki és amelyben akciós termékekeik és különböző kedvezményeik promózása helyett a patrióta gazdaságpolitikát és a lokálpatriotizmust népszerűsítik. Pedig sorakozhatnának azon a címlapon guszta csirkecombok és karton sörök is. Pénzben többet hoznának.

Azonban vannak, akiknek nemcsak a lóvé a fontos: a bolthálózat gyűjtéseket szervez kistelepülések javára. Egyes termékeik árából 20-30-40 forintot ajánlanak fel egy-egy rászoruló városka, falu megszépítésre. Sportpályákra, játszóterek és parkok felújításra. A valaha kis cég nem nagyvárosoknak ad, az ott élők százezrei előtt fényezve magát, hanem olyan kis településeknek, mint Túrony vagy Dévaványa. És gondolnak, mernek gondolni a határon túli magyarságra is!

Az bolthálózat vezetője többször kritizálta a kormányt, kiállt a Fidesz mellett és nemcsak mostanában, mikor az ellenzéki párt előretörése miatt jobboldalinak lenni nagy divat lett. Nyílt politizálásuk és patrióta gazdaságpolitikai elveik miatt balról sokan burkoltan vagy nyíltan támadták, kritizálták őket: "Miért kell egy boltosnak politizálnia? Jobboldali politikusokkal együtt mutatkoznia?"

Miért nem kéne? Nem szokványos, de mondjanak egy törvényt, ami ezt tiltja!? Vagy talán bűn lenne, ha valakit nemcsak a profit hoz lázba? Emellett tény, ha egy üzletember és egy politikus együtt tünik fel, az általában mindkettőjüknek előnyös. Jelen esetben sem szentekről van szó, de az említett üzletlánc legalább nyíltan letette a garast, míg a baloldali cégek, gazdasági lobbik csak a háttérből "segítenek". Pártokon, de nem embereken. Hivatalosan azonban függetlenek-színtelenek és szagtalanok maradnak. A hárombetűs boltok a dumáláson kívül konkrétan tesznek is, jó példát mutatva:

 

Kép

"A közösségek összefogásának erejét, valamint e program sikerét és népszerűségét jól bizonyítja, hogy a virtuális jótékonysági alapból 2006-ban 50 rászoruló iskola kapott modern számítógépeket, 2007-ben gyermekek százai tölthettek el egy hetet az ország legszebb helyein található erdei iskolákban, 2008-ban pedig 20 kórház gyermekosztálya jutott modern gyógyászati eszközökhöz.

A köszi program középpontjában azonban idén a közösség lakóhelye, maga a település áll."

Patriótának lenni nem szégyen, itt az ideje hogy a lokálpatriotizmus is visszakapja az őt megillető helyet a magyar közgondolkozásban. Igenis, vásároljunk helyi boltokban és magyar termékeket. A külfödit sem kell eleve elutasítani, leverni a polcról, de ha egy terméken angol vagy német név virít-még nem biztos, hogy jobb!

Sőt (lásd. német sör és húsbotrányok) sokszor ennek éppen az ellenkezője igaz és a Szent Nyugaton eladhatatlan, ócska és egészségre káros terméket hozzák be küldföldről. Mert nekünk, ezeknek megteszi...
 

Az igazsághoz az is hozzátartozik, említett üzletlánc is a piacról él és törekvései mögött nyilván nem csak emberbaráti szándékok állnak. De ez az üzletben természetes. Azonban a puszta pénzkeresés, profitszerzés mellett nemes célokért is küzdenek, konkrétan áldozva környezetükre, vásárlóik jólétére. Azzal is támadták őket, hogy csak meglovagolják és pénzzé teszik a nemzeti érzést. Tény, a mai Magyarországon divatos nemzetinek, jobbosnak lenni, de a hárombetűs üzletlánc nem most kezdte el patrióta akcióit és elveit nyomatni. És ne feledjük: egy profitorientált cégnek nem hálás dolog egy ellenzéki pártot támogatnia-a regnáló kormány ellenében. Hamar megüthetik a bokájukat.

Mikor lenne képes erre egy multi? Mikor javasolna olyat egy munkatársait sokszor még  WC-re és főként sztájkolni nem engendő külföldi üzletlánc, hogy vasárnap ne kelljen dolgozni!? Lófaszt, éjjel-nappal gürizz, különben repülsz. 

A magyar üzletlánc a KDNP-vel karöltve kiállt a vasárnapi "boltcsönd" mellett. Azért, hogy a sokszor kizsigerelt és kihasznált dolgozóknak legalább egy napja legyen a családra, a pihenésre. A hárombetűs bolthálózat ezzel saját profitját is csökkentené.

Lehet így is kereskedni, biziniszelni, nemcsak kihasználva és megfejve az embereket.   

Szilágyi Iván Péter